Tillbaka

Stora investeringar i pris och prisvärde

Stort fokus under året låg på att möta en kraftigt ökad efterfrågan på lågprisprodukter. Arbetet har omfattat prissänkningar på ett stort antal basvaror, kampanjer i butik och online samt en fortsatt utveckling av egna märkesvaror (EMV). För att kunna frigöra resurser till satsningar som stärker erbjudandet, driver tillväxt och bidrar till ökad effektivitet fortsatte samtidigt arbetet med att på olika sätt anpassa och stärka organisationen.


Kort om ICA Sverige

Med 1 270 butiker och en marknadsandel på cirka 33 procent* är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige. De fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva men har avtal med ICA Sverige om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling.

*Andel av total Dagligvarukonsumtion 2023 Källa: SCB, HUI, ICAs analys.

 

103 493 Mkr

Nettoomsättning 2023

3 731 Mkr

Rörelseresultat 2023*

3,6%

Rörelsemarginal 2023*

*Exklusive jämförelsestörande poster